Plast i offshore-industrien
- materialer, muligheder og kvalitet
Temadag, 18. marts 2015 hos FORCE Technology i Vejen
Plast og kompositter vinder større og større udbredelse i offshorebranchen til konstruktioner f.eks. til vindmøller, platforme, komponenter, rør mv. hvor der stilles store krav til materialernes egenskaber. Materialeegenskaberne er i top med hensyn til holdbarhed, styrke, vægt og brandbarhed.
Plast har en række åbenlyse fordele: Det kan skræddersyes til den aktuelle anvendelse, og giver ofte en billigere løsning – ingen udgifter til rustbeskyttelse eller traditionel svejsning.
Men vanetænkning, manglende kendskab til alternative materialer, gamle normer og standarder er typiske barrierer for nye løsninger med plast.
På denne spændende temadag får du eksempler på de krav offshore industrien stiller og eksempler på gode løsninger med plast og kompositter.
Du bliver også præsenteret for en række nye plastbaserede råvarer, som kan modstå de ekstreme påvirkninger fra det barske korrosive, fugtige og vindpåvirkede offshoremiljø.
Og du hører om konkrete eksempler på anvendelser, og om hvilke kvalitets- og levetidstidstest, der er relevante i forbindelse med kvalificering og evaluering af materialernes egenskaber.
List of participants |
|
PROGRAM
9:00 – 9:30
|
Registrering, kaffe, netværk
|
9:30 - 9:40

|
Velkommen
Marianne Strange, polymerspecialist og afdelingschef, FORCE Technology
|
9:40 - 10:20
|
Substitution af materialer offshore Bente Nedergaard, polymerspecialist og projektleder, Plast Center Danmark
Indlægget tager udgangspunkt i projektet ”Substitution af materialer offshore”, hvor formålet bl.a. var at forsøge at modne offshore branchen til at anvende plast og kompositter.
Der præsenteres lidt af det arbejde, som blev udført i projektet, og de erfaringer vi gjorde med at afdække, hvordan plastbranchen bedst muligt kan blive et aktiv for offshore branchen.
I projektet blev udvalgt 3 fokusområder, og det præsenteres, hvilke krav der blev stillet til det valgte udstyr og de materialer, som udstyret fremstilles af. Herudover præsenteres, hvordan det ved beregninger og test blev vist, at kravene kunne opfyldes.
Afslutningsvist ses på, hvilke forhindringer der kan være for at anvendelse af plast offshore udbredes.
Bente Nedergaard er polymerspecialist og projektleder. Hun har været ansat i Plast Center Danmark siden februar 2008. Tidligere var hun på Aalborg Universitet Esbjerg i polymerafdelingen. Hos Plast Center Danmark arbejder Bente med polymerrelaterede tværfaglige projekter - både flerårige og kortere projekter.
|
10:20 - 10:50
|
Specialty Polymers for Offshore Applications
Elisabetta Sartirana, Technical Marketing Specialist Partially Fluorinated Polymers, Solvay Specialty Polymers
Solvay has the broadest portfolio of specialty polymers, which are found in the lowest temperatures, hottest environments and in direct contact with the widest variety of chemicals.
Fluoropolymers for films, pipes and coatings, fluoroelastomers for sealing elements, fluorinated fluids for lubrication, ultrapolymers for coatings and cross-linked polyethylene for pipes provides the best solutions to the high-demanding conditions of offshore windmills and of subsea applications.
Elisabetta Sartirana is Technical Marketing Specialist at Solvay Specialty Polymers, taking care of Partially Fluorinated Polymers (PVDF and ECTFE) for Oil & Gas applications.
Elisabetta is a chemist and she has been at Solvay since 2003, always in technical roles, and always with fluorinated polymers: Starting with PTFE, adding then fluorinated coatings and then moving to PVDF and ECTFE.
|
10:50 - 11:15
|
Kaffe og netværk
|
11:15 - 11:45
|
Fluorpolymer belægninger i offshore industrien
Niels Melgaard Christensen, Product specialist, Area Manager, Accoat A/S
Fluoropolymer belægninger har de generelt bedste kemiske resistensegenskaber af alle belægningstyper. Fluoropolymer belægninger kan modstå næsten alle kemikalier indenfor temperatur området -60 °C til +260 °C. Fluoropolymer belægninger har meget gode slip egenskaber og meget lave friktions koefficienter, hvilket gør dem anvendelige til mange applikationer inden for olie og gas industrien.
De fysiske og kemiske egenskaber for de forskellige polymer typer vil kort blive diskuteret og de forskellige applikations processer for belægningerne vil blive gennemgået. Forskellen imellem Fluorpolymer belægninger og beklædning samt de fordele og ulemper teknologierne giver vil blive berørt.
Til sidst vil jeg præsentere forskellige applikationer for anvendelsen af Fluoropolymer belægninger, tyndfilm, indvendig belægning af produktions rør samt korrosions beskyttende belægninger.
Niels Melgaard Christensen har arbejdet med Fluorpolymer løsninger siden 1994. Først med vævskompensatorer hos KE-Burgmann i Vejen, derefter med PTFE tætninger hos Freudenberg og Accoat. Siden 2007 har han arbejdet som produkt specialist på Fluorpolymer belægninger hos Accoat med fokus på Olie og gas samt svovlsyre applikationer.
Niels er uddannet maskiningeniør fra Københavns Teknikum og Fachhochschule Kempten.
|
11:45 - 12:25
|
Vikugrate® GRP i Offshore industrien
Jette Ø. Jeppesen, Project Manager, Business Development, Vink Plast
Vink Plast præsenterer Vikugrate/GRP, som et glimrende materiale til Offshore industrien pga. sine fremragende antikorrosive egenskaber. GRP er et vedligeholdelsesfrit og slidstærkt materiale, som kan modstå de ekstreme påvirkninger, som det barske korrosive, fugtige og vindpåvirkede Offshore miljø byder på. Endvider vil vi komme ind på GRP’s egenskaber mht. lav vægt, høj slagstyrke, elektriske egenskaber og fantastiske skridsikkerhed.
Jette Ø. Jeppesen har været ansat hos Vink Plast siden 2008. Hendes opgaver her er teknisk backup, uddannelse- og kundevejledning på materialevalg samt projektleder i større kundeprojekter. Jette har en uddannelse som maskiningeniør fra Århus Teknikum i 1995 og har tidligere været ansat som projektleder og PTU-chef hos Nordisk Wavin og som projektleder hos Crisplant.
|
12:25 - 13:15
|
Frokost og netværk
|
13:15 - 13:45

|
DuPont Vizilon - kompositmaterialer med glas
Søren Iversen, Sales & Development Representative,
DuPont Performance Polymers
Continuous glass fiber and PA66 laminate ready to be heated and formed into shape.
DuPont Performance Polymers has developed a composite technology based on its Zytel nylon 66 material called DuPont Vizilon.
Using DuPont Vizilon, French car maker PSA Peugeot Citroen has developed a new side impact beam which led to a 40 percent weight reduction vs. the original beam made from ultra-high strength steel.
Søren Iversen er uddannet maskiningeniør fra Aalborg Universitet med speciale i design af mekaniske konstruktioner. Han er nu Salgs- og Udviklingsansvarlig for DuPont Performance Polymers i Danmark.
|
13:45 - 14:20
|
Testing and Maintenance on Offshore Turbine Rotor Blades
Morgan Troedsson, FORCE Technology
It has become quite obvious that wind turbines and rotor blades offshore are subjected to very harsh conditions. The impact of meteorological conditions (e.g. moist air) causes rapid degradation of blade performance, mainly due to Leading Edge erosion, but also blade structural damages. These processes will be described and viable solutions presented.
Proper blade maintenance offshore is also quite a challenge, with complicated access technologies and costly refurbishing methods. This was unexpected for owners, operators and OEM offshore turbine suppliers, who are concerned with the Leveraged Cost of Energy from offshore wind farms.
Morgan Troedsson holds a M.Sc. Eng. in Chemistry, with extensive experience in Polymers, Resins and Advanced FRP Composites. Business areas includes Aerospace and Wind Energy, with many international partners. In composite materials you often require NDT technology to verify quality and long-term performance. Morgan joined FORCE Technology as P-scan Product Manager in 2005, after a successful professional career in Sweden.
|
14:20 - 14:40
|
Kaffe og netværk
|
14:40 - 15:20
|
Composite superstructures of large passenger ships:
An approach from a fire perspective
Christian Berggreen, Associate Professor and Head of Group Lightweight Structures and
Vasileios Karatzas, Post Doc and Research Assistant, Lightweight Structures Group, both from DTU Mechanical Engineering
An overview of the COMPASS project is presented. The project deals with the design and retrofitting of composite superstructures in large passenger ships.
COMPASS aims at providing a standardized approach for the implementation of FRP superstructures for designers, ship-owners and authorities alike, through new IMO SOLAS Rule 17 based guidelines combined with pre-fire proven FRP standard structural components.
To this end, the superstructure of a RoPax ferry operating between Denmark and Germany has been redesigned using composite materials and the new design has been compared to the existing steel superstructure.
To investigate the behavior of FRP under combined thermal and mechanical loading experiments will be performed combined with finite element modeling.
|
15:20 - 15:50
|
Glasfiberarmerede polyesterprofiler til offshore-industrien
Klaus Folkmann, Technical Solution Manager, BSc. Mech. Eng., Fiberline Composites A/S
Glasfiberarmerede polyesterprofiler har igennem en årrække bevist deres fordele til anvendelse i offshore-industrien og kystnære konstruktioner.
Det er specielt korrosionsbestandigheden, den lave vægt, nem håndtering og de gode mekaniske egenskaber, der gør materialet til et oplagt valg i de barske miljøer.
|
15:50 - 16:10
|
Opsummering og diskussion
- hvad ved vi nu? Hvad gør vi anderledes, når vi kommer hjem?
|
|
|
Time and venue:
Wednesday 18th of March 2015 at FORCE Technology, Navervej 1, 6600 Vejen.
Find the place with Google maps
Registration fee:
Members of ATV-SEMAPP or the promoting organizations : DKK: 2.050,-
Other: DKK: 2575,-
Price for Ph.D. students at ATV-SEMAPP-member institutions: DKK: 975,-
Price for B.Sc. and M.Sc.-student members: DKK 200,- (membership of students is free of charge).
The price includes participant fee, coffee and lunch as well as seminar material.
Prices are excl. Danish VAT. Information on membership here.
Registration HERE
Fill in and send the form. Registration is confirmed shortly after by E-mail (please check your spam-filter in case you don't receive a confirmation).
Cancellation
At least 8 days before the arrangement: No invoice
7 – 4 days before the arrangement: 50% reduction
3 – 0 days before the arrangement (or no-show): Full price
Please mail your cancellation to semapp@atv-semapp.dk.
An alternative to cancellation could be sending a colleague. Please mail name and title of your substitute for changing the list of attendees.
Please contact the Secretariat in case of problems with your registration: E-mail
to: semapp@atv-semapp.dk,
or phone Anette Kaltoft, +45 4525 4717 (09:00-12:30) or Ulla Knudsen, +45 4525 4894.
Material for the attendees will be available HERE after the seminar (with login).
|
|